sunnuntaina, elokuuta 19, 2007

Palataan vielä enon opetuksiin

Pieni provosointi näin sunnuntai-illan ratoksi on paikallaan. Varsinkin kun en vielä ole saanut Loimaan Norpan minulle lainaksi (tuskin omaksi omistuskirjoituksella, seuraavaan merkkipäivääni on matkaa) teosta Anna Kortelaisen Naisen tie. Eli laitetaanpa yksi lainaus Petri Tammisen Enon opetuksista. Sehän on vähän niin kuin miehinen vastine Naisen tielle tai Me Naisille. Enon opetukset tuntuu koskettavan aika hyvin miehistä sielunmaisemaa. Ainakin omaani. Kirjan päähenkilö Jussi pohdiskelee tässä elämäänsä ja ihmissuhteita kalareissulla enon kanssa. Tässä vaiheessa kirjaa Jussin vaimo ei ollut lähtenyt - vielä!

"Minulla on taipumus ajatella asiat pitkälle. Jos kahvilan tyttö hymyilee minulle, mietin mihin tämä uusi suhde minut johtaa ja mitä elämänmuutos tuo tullessaan. Mitä pitemmälle asiaa ajattelen, sitä vakavammaksi menen..." (Petri Tamminen, Enon opetukset)

Jussi, Jussi! Älä pohdi tuollaista liikaa. Jos sinulla on suuri sydän, niin kyllä sinne mahtuu useampikin ihminen...

2 kommenttia:

Norppa kirjoitti...

No koska mä oon viimeisillä sivuilla ja tosi vaarallisilla vesillä! Anna Kortelainen vihjaa LOnervan jo tajunneen että seksuaalisuus on luonnollista kaikkien välillä, ja kirjassa puhutaan jo kolmannesta sukupuolesta ja itsenäisestä naisesta. Vähemmästäkin menee lukkoon ja alkaa miettiä että..josko sittenkin...! Mun on nyt pakko pitää pari päivää lukuväliä, etten saa mitään kummallisia ajatuksia päähäni. Niitä on nimmittäin yllättävän vaikea enää sen jälkeen saada ulos sieltä.

Anonyymi kirjoitti...

Ja se Jussin vaimokin sitten lopulta lähti...