tiistaina, kesäkuuta 03, 2008

Kategorinen yleisvastaus

Mies jää kiinni avioliiton ulkopuolisesta suhteesta. Vaimo vaatii ehdotonta totuutta ja kysyy miksi mies valehteli aikaisemmin kun hän kysyi onko tällä avioliiton ulkopuolinen suhde. "C'moon kulta. Älä syytä mua valehtelijaksi. Olin ärtynyt ja se oli kategorinen yleisvastaus!"

Syyttäjä kysyy syytetyltä miksi hän muutti kertomustaan oikeudessa vaikka oli esitutkinnassa väittänyt muuta. Ymmärtäähän syytetty, että väärä vala on rangaistava rikos. "Mutta kategorinen yleisvastaus ei ole, herra tuomari!"

Suomen pääministeri muuttaa kertomustaan moneen kertaan, ei puhu suoraan ja rehellisesti sanottuna (Se on Matti sitä kun puhutaan totta...niin totta kuin voidaan!) valehtelee. Vaikka hän jää kiinni verekseltään ja uskottavuus on mennyt, niin ei mielestään kuitenkaan valehdellut vaan antoi "ärtyneenä" kategorisen yleisvastauksen. Hän siis saa käyttäytyä ihan miten tahtoo ja luoda itse ne säännöt, joita hänen täytyy noudattaa yhteiskunnassa.

Mikä tätä nurmijärveläistä entistä toimittajaa vaivaa, kun hän kuvittelee olevansa kaiken arvostelun yläpuolella? Matti hei, Kekkosen aika on ohi! Demokratia ei kaipaa "valistuneita diktaattoreita". Mikä tätä puoluetta, jonka äänestäminen olisi "vähän niin kuin itseään äänestäisi", vaivaa kun se kuvittelee, että paskan puhuminen on jotenkin hyväksyttävää? Mikä vaivaa Vihreitä ja Kokoomusta, kun ei ole munaa irrottautua tuosta moskasta, vaan tärkeintä on vallassa pysyminen? Mikä tätä kansaa vaivaa kun se vuosi toisensa jälkeen valitsee paskanpuhumisen maistereita eduskuntaan?

Mutta loppujen lopuksi: onpa ollut mielenkiintoinen politiikan kevät. Ex-ulkoministerin tekstarit olivatkin aika pientä siihen verrattuna mistä nyt puhutaan. Ja entäpä tapaus Susan Ruusunen? Kuka fakin Susan Ruusunen...?

2 kommenttia:

Norppa kirjoitti...

mikä kesti näin kauan? mä jo pelkäsin että mun pitää kirjoittaa tämä kirjoitus.
mutta tosiaan, kuka olisi arvannut mitä kaikkea tämä hallitus tuo tullessaan!
Paitsi keskisuomalaisen päätoimittaja, joka kommentoi koko kohun olevan vain helsinkiläisten toimittajien ristiretkeä, kostoksi siitä että vanhanen, tuo entinen nurmijärveläinen toimittaja, uskaltautui haastamaan netistä löytämänsä yh-äidin oikeuteen..
Eikä vielä olla edes syksyssä!
nimm. "minä en enää suostu vastamaan näihin kysymyksiin, enkä minä muista enää mitä minä olen edellisinkään vastannut, ja kiistän kategorisesti kiistäneeni ja valehtelevani virka-asioita koskevissa asioissa"

Anonyymi kirjoitti...

Työ, tuo viheliäinen sairaus, vie kaiken ajan kirjoittamiselta. Ja nyt puhun niin totta kuin voin tässä tilanteessa puhua!